Computergenie.nl    

Computergenie.nl
  Registreer!
  Registreer
Homepage
Home
Top 10
Top 10
Forum
Forum
Prijsindex
Prijsindex
Nieuws
Nieuws
Downloads
Downloads
Hulp & Uitleg
Hulp & Uitleg
Uitgebreid zoeken

Zoeken •  Gebruikerslijst  •  Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privť berichten te bekijken  •  Ben je al lid?  Log in! 
Ben je al lid?  Log in!
Kies uw onderwerp:
Computer-Cafť
Knowledge Base
Hardware
Software
Internet & netwerken
Games
Scripten & programmeren
Digitale fotografie & video
Multimedia
GSM & mobile
Sitecheck & links
OfficiŽle mededelingen
Feedback
ISL Light
Aanbiedingen
Markt-plaats
Hulp & Uitleg

Sponsors:

Cloud VPS

Relaties:

PC Beveiliger
Forum » Hardware » De steunende computer
De steunende computer

Nieuw onderwerpNieuw antwoord
Koen6 Bericht Geplaatst op 31-05-2012 Reageer met quote
Gevorderd lid
Besturingssysteem: XP Home

In mijn computer zijn meerdere bewegende delen: de harde schijf en een CD ROM station - en de koeling van de CPU natuurlijk.
Sinds enige tijd komt er een steunend geluid (het geluid van: iemand die zwaar ademhaalt (tijdens zijn slaap), iemand die snurkt) uit mijn computer.
Zoals nu: een tijdje het zacht zoemende geluid van de draaiende delen, daarna: frequent of minder frequent, het steunende geluid.
Ik hoop dat er iemand is die zegt: "Dat heb ik ook gehad, en ik heb dat verholpen door.. die en die actie".
Ik kan zelf de stroom van het CD ROM station afhalen en kijken of het dan over is, liever hoor ik van iemand die dit al meemaakte.
Alvast mijn dank voor een suggestie; het werken met een aldoor steunende computer is toch niet echt plezierig.
Vriendelijke groet,
Koen Heringa

renevanh Bericht Geplaatst op 31-05-2012 Reageer met quote
Beheerder
Vanaf hier zeggen wat het probleem is, is erg lastig.
Trek inderdaad de voeding van je CDROM er eens uit (uiteraard als je systeem UIT staat!).
Iets vergelijkbaars kun je niet met de koeling van je CPU doen, maar wat je wel kan doen is hem even tegen houden als het geluid hoorbaar is. Steek er geen pen oid in, maar leg je vinger in het midden van de fan en druk er op. Niet te lang vasthouden, dan brand het motortje door.
Dit kun je, wanneer van toepassing, met alle fans doen, ook van je GPU of elders in de kast.

Als het je HDD blijkt te zijn zou ik heel erg snel backups gaan maken, grote kans dat die HDD het niet lang meer volhoudt.

Keyboard not found, press F1 to continue...
De Hulk Bericht Geplaatst op 31-05-2012 Reageer met quote
Gevorderd lid
Ik heb een CM690 kast van Coolermaster en die zijn knap waardeloos. Bij mij zijn het de harde schijven die resonantie in de kast veroorzaken omdat de binnen- en buitenmantel van zeer licht metaal zijn.

Het is een verschrikkelijk geluid op de eerste verdieping nog hoorbaar. Een zwaar bass geluid en een golvend oehoe,oehoe,oehoe. Zing maar eens achter elkaar oe oe oe oe oe en dit op een golvende zware toon aan elkaar, dan heb je het geluid.

Kon niet opgelost worden. Toen heb ik zeer dik zacht rubber genomen en daar twee vellen van onder de pc gelegd en nu is het minimaal (nog wel iets hoorbaar).

Koen6 Bericht Geplaatst op 31-05-2012 Reageer met quote
Gevorderd lid
Beste Rene,
de truc met de vinger heeft gewerkt: bij het 'steunen' een vinger - zij het licht - op het midden van de koeling gelegd en daarmee de draaiende beweging gestopt. Dit had een duidelijk effect op het steunende geluid; het is dus naar alle waarschijnlijkheid de koeling die dit toch wel hinderlijke geluid maakt.
Kortgeleden de koeling (met een vochtig wattenstaafje) uitgebreid schoongemaakt en zelfs de koeling losgemaakt (een paar schroefjes verwijderen) waarbij ook nog het nodige stof werd verwijderd. Deze schoonmaakactie had ik gedaan in een poging het toen al steunende geluid te laten verdwijnen.
De PC is al een aantal jaar oud en het is niet alleen stof maar de boel wordt ook vettig.
Ik zal kijken of met niet al te veel moeite de koeling kan worden vervangen; een doorgebrande CPU zit ik ook niet op te wachten.

renevanh Bericht Geplaatst op 01-06-2012 Reageer met quote
Beheerder
CPU koeling vervangen is makkelijk te doen. Losklikken, stekkertje los, CPU even schoonmaken (koelpasta resten verwijderen).
Dan nieuwe koeler aanbrengen (meestal van koelpasta voorzien, verwijder wel het plastic beschermkapje!), vastklikken, kabeltje vast, klaar.

Waarschijnlijk zijn de lagers van de koeler versleten of waren ze altijd al slecht.

@De Hulk: hier ook een CM690, ik vind het een prima kast. De resonantie die je beschrijft herken ik echt totaal niet (en ik heb er 5 HDD's in hangen). Weet je zeker dat het geen koeler is en zitten de HDD's wel goed geklemd?
Als het inderdaad de HDD is, is dit ook zeker niet bevorderlijk voor de levensduur van de HDD!

Keyboard not found, press F1 to continue...
Nieuw onderwerpNieuw antwoord   

Forum » Hardware » De steunende computer