Computergenie.nl    

Computergenie.nl
  Registreer!
  Registreer
Homepage
Home
Top 10
Top 10
Forum
Forum
Prijsindex
Prijsindex
Nieuws
Nieuws
Downloads
Downloads
Hulp & Uitleg
Hulp & Uitleg
Uitgebreid zoeken

Zoeken •  Gebruikerslijst  •  Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privť berichten te bekijken  •  Ben je al lid?  Log in! 
Ben je al lid?  Log in!
Kies uw onderwerp:
Computer-Cafť
Knowledge Base
Hardware
Software
Internet & netwerken
Games
Scripten & programmeren
Digitale fotografie & video
Multimedia
GSM & mobile
Sitecheck & links
OfficiŽle mededelingen
Feedback
ISL Light
Aanbiedingen
Markt-plaats
Hulp & Uitleg

Sponsors:

Cloud VPS

Relaties:

PC Beveiliger
Forum » Hardware » PC upgrade advies
PC upgrade advies

Nieuw onderwerpNieuw antwoord
Mr_JoJo Bericht Geplaatst op 27-07-2011 Reageer met quote
Genie
Hoi, ik wil een nieuwe moederbord en cpu kopen om in mijn bestaande kast te bouwen.

voor een nieuwe moederbord, plus cpu en ram geheugen wil ik max 400 euro uitgeven.

Nu mijn vraag: wat voor cpu en moederbord moet ik kopen?

Ik dacht zelf aan deze setup:
intel i7 2600 k voor 244 euro
mobo:gigabyte ga-p67x-ud3-b3 132 euro
ram geheugen: kinston 4 gb 1333 ghz 23 euro

totaal 399 euro

maar ik twijfel :D

wat voor upgrade setje zouden jullie in elkaar zetten?

Vergoofin der flicke stoobin mit der brk-brk
yubetcha!
Image
SouLLeSS Bericht Geplaatst op 28-07-2011 Reageer met quote
Senior lid
waarvoor gebruiken? :) wel erg handig om te weten.

gamen zou ik voor de 2500k gaan omdat de 2600 vrijwel nul extra oplevert.
Mobo is vooral belangrijk dat je de juiste aansluitingen hebt, usb, sata, pci-e enz.
Ram maakt vrijwel niet uit zolang je niet veel overclockt, liefst zo laag mogelijke timings en iig 1333mhz, niet ghz ;) Ik zou dan wel voor 8 gb gaan... kost nu vrijwel 'niks'.

Image
http://tweakers.net/gallery/179419/sys
Mr_JoJo Bericht Geplaatst op 28-07-2011 Reageer met quote
Genie
Ik wil hem voor gamen en voor Ableton(muziek) gebruiken, met veel vst instrumenten.

Qua overclocken maar het niet uit? de i-5 2500k en i-7 2600K ?

Wat voor programma's maken wel goed gebruik van de 8 threads van de i-7 dan?

De i-5 heeft maar 4 threads lees ik. Voor die 80 euro extra zou 8 threads ipv 4 geen goede investering zijn voor toekomstige software die wel goed gebruik maakt van die 8 threads? Of zullen toekomstige games hier ook geen gebruik van maken?

yubetcha!
Image
renevanh Bericht Geplaatst op 28-07-2011 Reageer met quote
Beheerder
Sowieso een i7 kiezen, een i5 heeft beduidend minder kracht (en bijvoorbeeld geen HT).

Voor Ableton met veel vst's wil je veel geheugen hebben. CPU kracht zou ik me daar niet druk om maken. Nu wordt Ableton al heel erg lang gebruikt, ook op mindere systemen, dus 4GB mag geen probleem zijn.

Maar waarom RAM op 1333Mhz en niet op 1600Mhz (of nog hoger... waar zitten we tegenwoordig?!)

Keyboard not found, press F1 to continue...
Mr_JoJo Bericht Geplaatst op 29-07-2011 Reageer met quote
Genie
Ja die 8 gb ram daar ga ik dan toch maar voor, merk dat in ableton die 4 gig ram snel vol zit.

yubetcha!
Image
SouLLeSS Bericht Geplaatst op 30-07-2011 Reageer met quote
Senior lid
renevanh schreef:
Sowieso een i7 kiezen, een i5 heeft beduidend minder kracht (en bijvoorbeeld geen HT).

Voor Ableton met veel vst's wil je veel geheugen hebben. CPU kracht zou ik me daar niet druk om maken. Nu wordt Ableton al heel erg lang gebruikt, ook op mindere systemen, dus 4GB mag geen probleem zijn.

Maar waarom RAM op 1333Mhz en niet op 1600Mhz (of nog hoger... waar zitten we tegenwoordig?!)

Sowieso is een rare benadering, een i5 2500 is in games 99% zelfde performance als een i7 2600. Daarnaast nog eens de behoorlijke prijs die een heel stuk hoger is en ik weet wel welke ik dus zou kopen en heb gekocht.

HT heeft nul verbetering voor games, het helpt wellicht bij dat muziek programma maar als je niet veel uitpakt of encode heeft dat ook niet zo'n gigantische impact tegenover de meerprijs.

overclocken gaat op beide prima, ik draai hier op 4,5ghz zonder al te veel moeite. :) (=2500K)

Image
renevanh Bericht Geplaatst op 30-07-2011 Reageer met quote
Beheerder
Hangt er vanaf of je game multicore processors ondersteund. Zo ja, dan ga je met de mogelijkheden die de i7 tov de i5 heeft dat zeker merken.

Mr_JoJo Bericht Geplaatst op 30-07-2011 Reageer met quote
Genie
vandaag mijn nieuwe moederbord/cpu en ram besteld

toch een beetje duurder uitgevallen allemaal, had een financiŽle meevallen.. dus ff ruig gedaan

Intel Core i7 2600K Boxed 247,00
Gigabyte Z68XP-UD3-iSSD 210,70
Kingston 8GB DDR3 39,80

als alles draait zal ik even een verslag doen van benchmarks enz

yubetcha!
Image
SouLLeSS Bericht Geplaatst op 01-08-2011 Reageer met quote
Senior lid
hoewel niet echt meer relevant voor jojo: http://www.anandtech.com/show/4083/the-sandy-bridge-review-intel-core-i7-2600k-i5-2500k-core-i3-2100-tested/20

voor games nauwelijks meer performance, soms zelfs niet eens boven de 2500k. Hyperthreading word vrijwel niet gebruikt in games. Beter is om een goede gpu te halen.

Image
renevanh Bericht Geplaatst op 01-08-2011 Reageer met quote
Beheerder
Ok, allemaal waar.
Een heel klein dingetje wordt niet belicht: overclocken. Een i7 2600K krijg je makkelijk stabiel op 4,7GHz. Wedden dat ie dan in alle opzichten sneller is dan de i5? :wink:

Los daarvan: Als je een PC koopt ga je nooit puur en alleen maar gamen.
Beetje photoshop of filmbewerking en een i7 gaat zeker z'n voordelen laten blijken.

SouLLeSS Bericht Geplaatst op 03-08-2011 Reageer met quote
Senior lid
De 2500k clockt praktisch net zo goed over als een 2600k :) die van mijn draait op een comfortabele 4,5ghz.
De 2600k is intern niets anders dan een 2500k met hyperthreading dus ik zie niet helemaal waar het verschil dan moet zitten.

Hij geeft als eerste gamen op en dat instrumenten/muziek programma. De op een na snelste game cpu doet daar ook wel goed hoor, alleen ja de 2600k zal wellicht met hyperthreading beter doen. om voor die paar keer dat je daadwerkelijk iets dermate groots photoshopt dat het met beide langer dan 10 seconden duurt voor bewerking of die paar keer unzippen of rarren nou zoveel extra voor uit te geven is aan de koper maar ik zou het iig niet doen.

Image
Mr_JoJo Bericht Geplaatst op 06-08-2011 Reageer met quote
Genie
ik heb het systeem nu draaien..

maar nu het overclocken.. 4.2 haal ik door in de bios alleen multiplier te veranderen..

de cpu temp blijft laag zo rond de 42 c

maar bij een hogere overclock wordt hij instabiel

moet ik voor een 44 or 45 multiplier ook andere instellingen veranderen in de bios voor een stabiele overclock.. zoals cpu voltage?

yubetcha!
Image
SouLLeSS Bericht Geplaatst op 06-08-2011 Reageer met quote
Senior lid
Ik heb wel wat aangepast qua voltage maar hangt ook beetje af hoe goed die van jou overclocked natuurlijk.

Image
Mr_JoJo Bericht Geplaatst op 07-08-2011 Reageer met quote
Genie
ik gebruik nu deze guide

wel handig

http://www.scribd.com/doc/46598840/Gigabyte-Sandy-Bridge-Overclocking-Guide

yubetcha!
Image
Mr_JoJo Bericht Geplaatst op 08-08-2011 Reageer met quote
Genie
SouLLeSS schreef:
De 2500k clockt praktisch net zo goed over als een 2600k :) die van mijn draait op een comfortabele 4,5ghz.
De 2600k is intern niets anders dan een 2500k met hyperthreading dus ik zie niet helemaal waar het verschil dan moet zitten.

Hij geeft als eerste gamen op en dat instrumenten/muziek programma. De op een na snelste game cpu doet daar ook wel goed hoor, alleen ja de 2600k zal wellicht met hyperthreading beter doen. om voor die paar keer dat je daadwerkelijk iets dermate groots photoshopt dat het met beide langer dan 10 seconden duurt voor bewerking of die paar keer unzippen of rarren nou zoveel extra voor uit te geven is aan de koper maar ik zou het iig niet doen.

draai jij hem standaard op 4.5 ghz of alleen om te benchmarken en welke temperatuur heb jij bij 100 % cpu usage op 4.5?

yubetcha!
Image
Nieuw onderwerpNieuw antwoord   

Forum » Hardware » PC upgrade advies