Computergenie.nl    

Computergenie.nl
  Registreer!
  Registreer
Homepage
Home
Top 10
Top 10
Forum
Forum
Prijsindex
Prijsindex
Nieuws
Nieuws
Downloads
Downloads
Hulp & Uitleg
Hulp & Uitleg
Uitgebreid zoeken

Zoeken •  Gebruikerslijst  •  Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Ben je al lid?  Log in! 
Ben je al lid?  Log in!
Kies uw onderwerp:
Computer-Café
Knowledge Base
Hardware
Software
Internet & netwerken
Games
Scripten & programmeren
Digitale fotografie & video
Multimedia
GSM & mobile
Sitecheck & links
Officiële mededelingen
Feedback
ISL Light
Aanbiedingen
Markt-plaats
Hulp & Uitleg

Sponsors:

Cloud VPS

Relaties:

PC Beveiliger
Forum » Scripten & programmeren » Gegevens Transmiting
[JAVASCRIPT]  Gegevens Transmiting

Nieuw onderwerpNieuw antwoord
VBSboy Bericht Geplaatst op 22-12-2008 Reageer met quote
Nieuw lid
ik heb een vraag gesteld en antwoord gekregen maar niet het antwoord op m,n vraag, toen kreeg ik geen antwoord meer omdat ze het niet wisten
dit was op http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=394111
mischien dat jullie me kunnen helpen
dit is wat ik in javascript wil.
de pagina´s heb ik al uitgewerkt in HTML en javascript maar nu alleen nog dit probleem±

ik wil dit
in een eerste pagina staan de standaart varibles van bijvoorbeeld een spel
Voorbeeld
money = 100;
wapen = "none";
beurten = 1;

nu wil ik naar een 2de pagina maar die standaart waarden van pagina 1 moeten worden meegestuurd naar pagina 2.
in pagina 2 worden ze doormiddel van een event aangepast
bijvoorbeeld: de speler koopt een wapen:
dan zijn de varibles
money = 50;
wapen = "TESTWAPEN";
beurten = 2;

dus die varibles worden aangepast in een function van die pagina.dan wil ik bijvoorbeeld weer terug naar die eerste pagina waar die standaart varibles stonden:
dan moeten die varibles terug gestuurt worden naar pagina 1 waar ze dan weer worden opgehaald en weer worden aangepast.

zo wil ik een netwerk van pagina's maken waar die varibles in elke pagina word opgehaald ,aangepast en doorgestuurd.
laten we zeggen dat we een LINk-pagina als Frame hebben en dat we de eerste pagina (met de standaart varibles) als frame hebben en ik doormiddel van links van de LINK-pagina een andere pagina aanroep.
die andere pagina komt dan in de plaats van pagina 1met <BASE TARGET="pagina">
.
hoe krijg ik dit voor elkaar of moet ik nu toch echt weer met PHP gaan werken.
waar ik trouwens ook een probleem mee heb want op mijn SERVER lijkT het alsof PHP en JAVASCRIPT niet samen kunnen werken. iedergeval 1 valt er af als ik ze beiden gebruik en dat is meestal javascript , maja dat is weer een ander probleem

greets rico

renevanh Bericht Geplaatst op 23-12-2008 Reageer met quote
Beheerder
Hey Rico,

Wat jij wil is erg lastig met Javascript. Dat komt omdat Javascript 'client side' draait. De code wordt uitgevoerd op het systeem van de bezoeker.
Je zou voor elke variabele een cookie kunnen maken, die wegschrijven, de volgende pagina aanroepen en de cookie weer uitlezen, maar dat is omslachtig.

PHP is in dat geval veel makkelijker. Je kan de waarde in een SESSION variabele zetten en hem zo steeds weer overal opvragen zolang de sessie bestaat. De tijd van de sessie kun je instellen en je kunt zelfs de sessie in een database opslaan om hem zo veel langer te bewaren. De sessie opslaan in een cookie is ook een optie.

{EDIT}
Wat ook kan: PHP gebruiken en de data in een database opslaan. Dan kan de gebruiker ook nog eens inloggen en verder gaan waar hij/zij 5 dagen geleden gebleven was.
{/EDIT}

Wat betreft PHP en Javascript samen: dat kan gewoon.
Het enige wat niet kan is met Javascript een PHP functie aanroepen.
Denk eraan dat Javascript gewoon in de HTML code staat, dus als je binnen PHP begint met Javascript schrijven moet je of PHP sluiten, of de code echo'en.
Enkele voorbeelden hoe het kan:

Code:

<html>
<head>
<title></title>
<script type="text/javascript">
//javascript code
</script>
</head>
<body>
<?php
//PHP code
?>
</body>
</html>

Code:

<?php
//PHP code
echo '<script type="text/javascript">';
echo 'function foo() { alert("javascript in PHP"); }';
echo '</script>';
?>

Of een combinatie:

Code:

<html>
<head>
<title></title>
function foo() {
alert ("Javascript!");
}
</script>
</head>
<body>
<?php
//PHP code
echo '<form name="blaat">';
echo '<input type="text" onChange="foo()">';
echo '</form>';
?>
</body>
</html>

Dit zijn de meest gebruikte manieren.

Keyboard not found, press F1 to continue...
vosManz Bericht Geplaatst op 23-12-2008 Reageer met quote
Technische man
Hoi Rico,

Wat je uitlegt is wel mogelijk, maar of het precies is wat je wil betwijfel ik. Het is met javascript zeker wel mogelijk om variabelen door te sturen, maar als je ook gegevens wil opslaan of uitlezen zodat het op meerdere computers en tijdstippen beschikbaar is, zul je toch echt gebruik moeten maken van een server-side scripttaal als bijvoorbeeld PHP.

Als je iets dergelijks met javascript wil doen, kun je dit doen door formulieren met de GET methode te versturen. Op de pagina waar je het heen stuurt, is het vervolgens uit te lezen met het javascript commando: window.location.search

Een simpel voorbeeld:
Code:

<form action="pagina2.html" method="get">
Hoeveel wil je kopen? <input type="text" name="aantal" id="aantal" />
<input type="submit" value="Kopen" />
</form>

Met dit formulier stuur je de waarde 'aantal' naar pagina2.html
Als je nu bijvoorbeeld 4 invult, en op 'Kopen' klikt, komt de URL er als volgt uit te zien:
Code:
http://www.website.nl/pagina2.html?aantal=4

In pagina2.html kun je dit uitlezen met de volgende code:
Code:

alert( window.location.search.substring(1) );
</script>

Op pagina2.html krijg je nu een alert te zien met daarin 'aantal=4'. Met behulp van javascript kun je deze waarde opsplitsen en in variabelen plaatsen, en er in principe mee doen wat je wilt.

Maar zoals renevanh al aangaf, is het een stuk eenvoudiger om met een taal als PHP aan de slag te gaan. Dat PHP en javascript niet samengaan is onmogelijk. Javascript wordt namelijk op de computer van de gebruiker uitgevoerd, PHP op de server. Maar hierover heeft renevanh al informatie gegeven :)

Hopelijk kun je hier iets mee :)

::: vosManz :::
Nieuw onderwerpNieuw antwoord   

Forum » Scripten & programmeren » Gegevens Transmiting