Computergenie.nl    

Computergenie.nl
  Registreer!
  Registreer
Homepage
Home
Top 10
Top 10
Forum
Forum
Prijsindex
Prijsindex
Nieuws
Nieuws
Downloads
Downloads
Hulp & Uitleg
Hulp & Uitleg
Uitgebreid zoeken

Zoeken •  Gebruikerslijst  •  Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privť berichten te bekijken  •  Ben je al lid?  Log in! 
Ben je al lid?  Log in!
Kies uw onderwerp:
Computer-Cafť
Knowledge Base
Hardware
Software
Internet & netwerken
Games
Scripten & programmeren
Digitale fotografie & video
Multimedia
GSM & mobile
Sitecheck & links
OfficiŽle mededelingen
Feedback
ISL Light
Aanbiedingen
Markt-plaats
Hulp & Uitleg

Sponsors:

Cloud VPS

Relaties:

PC Beveiliger
Forum » Scripten & programmeren » Rekenmodule maken
Rekenmodule maken

Nieuw onderwerpNieuw antwoord
De Hulk Bericht Geplaatst op 18-02-2009 Reageer met quote
Gevorderd lid
Rekenmodule lijfrente-uitkering

--------------------------------------------------------------------------------

Kan iemand van de leden een bestand maken dat downloadbaar is. Het gaat om het volgende. Bij een Koopsom Garantie Polis ontvang je aan het eind van de looptijd het zogenaamde expiratiebedrag en daar moet je dan een lijfrente voor aankopen. Dit zijn de variabelen, zo noem je dat toch?
1. Het expiratiebedrag of inleg
2. De klantrente per jaar (2 cijfers achter de komma) bijvoorbeeld 4,80%
3. Het aantal maanden van de looptijd (meestal 1-360mnd)
Heb je deze gegevens dan kun je uitrekenen, hoeveel de uitkering per maand is.

De bank zegt dat het expiratiebedrag op een rekening wordt gestort die te vergelijken is met een spaarrekening. Je krijgt dus gewoon de rente over het ingelegde bedrag en in het uit te keren bedrag zit een stukje aflossing van het expiratiebedrag. Hier wordt echter niet over gesproken door de bank. Afronding mag dus niet, want de bank moet zich ook verantwoorden en als ik 1000,50 euro inleg dan rondt de bank dit ook niet af. Een andere bank zei tegen mij je kunt het ook vergelijken met een annuÔteitenhypotheek.

Voorbeeld van een uitkomst van een rekenmodule, ik geef de werkelijke cijfers die ik op papier heb staan.
Klantrente per jaar 4,80%
Aantal maanden 360
Inleg euro 8.141,43
Uitbetaling per maand 42,72
Is per jaar 512,58 ??? Dit laatste begrijp ik niet, want 12 x 42,72 = 512,64
Maar misschien dat jullie wel weten hoe dit komt. Wie kan en wil zo'n rekenmodule voor mij maken.

renevanh Bericht Geplaatst op 18-02-2009 Reageer met quote
Beheerder
Een dergelijke rekenmodel maken is een eitje in bijvoorbeeld Excel of een programmeertaal... no sweat.

Het probleem zit hem dan ook niet daarin, maar in het begrip van het hele stelsel waar het om gaat.

Ik zou graag een dergelijk rekenprogramma voor je in elkaar draaien, maar ik snap gewoon helemaal niks van deze zaken :P

Met andere woorden: mogelijk moet je (elders) op zoek naar iemand die hier wel wat van begrijpt, een accountant of iets in die richting. Daar zijn ongetwijfeld ook wel fora voor te vinden waar mensen je het uit kunnen leggen.

Keyboard not found, press F1 to continue...
Gevorderd lid
Rekenen is rekenen, het is volgens mij gewoon wiskunde. Ik heb het ook op een wiskundeforum geplaatst maar daar komen weinig mensen.
Je moet volgens mij een programmaatje schrijven net zoals vroeger toen je nog de Commodore 64 had. In de handleiding stonden allerlei wiskundige items die je kon programmeren.

Beheerder
Tuurlijk, rekenen is rekenen en die wiskundige grapjes zitten in elke programmeertaal.

Het is alleen verdomd handig als je weet wat je aan het bereken bent, dan kun je veel breder denken en allerlei randvoorwaarden of extra opties meenemen (en kun je kijken of het programma doet wat het moet doen).
Daar zit voor mij dan ook het probleem, ik zou niet weten wat ik aan het bereken ben en dat leidt meestal tot een onhandige of slecht functionerende applicatie.

Gevorderd lid
Je wilt me toch niet wijs maken dat je niet weet hoe een annuÔteit werkt.
Je leent een bedrag en moet dit terug betalen. Het maandelijkse bedrag bestaat uit een rente- en aflossingsdeel. Aan het eind van de looptijd is het saldo nul. Nu is de lijfrente-uitkering exact hetzelfde principe, alleen omgekeerd, ik 'leen' het geld aan de bank, die mij in maandelijkse termijnen betaalt.

Maar maakt niet uit, inmiddels heb ik de vraag op meerdere fora gesteld. We wachten gewoon nog even af. :wink:

Beheerder
De Hulk schreef:

Jawel... alles wat met geld te maken heeft is niet mijn ding, een echte beta zeg maar ;)

Maar gelukkig ook snel van begrip, je uitleg maakt het al een heel stuk duidelijker.

vosManz Bericht Geplaatst op 19-02-2009 Reageer met quote
Technische man
De Hulk schreef:

Als ik heel eerlijk moet zijn is het de eerste keer dat ik dat woord hoor :? Komt misschien door mijn oom, die accountant is en dus al mijn financiŽle zaken regelt :)

::: vosManz :::
De Hulk Bericht Geplaatst op 20-02-2009 Reageer met quote
Gevorderd lid
Ja, bijzonder jammer dat jouw oom accountant is. Met sommige dingen moet je leren leven! :lol: :lol: :lol:
Nieuw onderwerpNieuw antwoord   

Forum » Scripten & programmeren » Rekenmodule maken