Computergenie.nl    

Computergenie.nl
  Registreer!
  Registreer
Homepage
Home
Top 10
Top 10
Forum
Forum
Prijsindex
Prijsindex
Nieuws
Nieuws
Downloads
Downloads
Hulp & Uitleg
Hulp & Uitleg
Uitgebreid zoeken

Zoeken •  Gebruikerslijst  •  Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Ben je al lid?  Log in! 
Ben je al lid?  Log in!
Kies uw onderwerp:
Computer-Café
Knowledge Base
Hardware
Software
Internet & netwerken
Games
Scripten & programmeren
Digitale fotografie & video
Multimedia
GSM & mobile
Sitecheck & links
Officiële mededelingen
Feedback
ISL Light
Aanbiedingen
Markt-plaats
Hulp & Uitleg

Sponsors:

Cloud VPS

Relaties:

PC Beveiliger
Forum » Computer-Café » Google Chrome
[OVERIG]  Google Chrome

Nieuw onderwerpNieuw antwoord
renevanh Bericht Geplaatst op 02-09-2008 Reageer met quote
Beheerder
Niet geheel onverwacht is ie er dan... Google Chrome, de webbrowser van Google.
Vandaag maakte Google bekend dat de webbrowser bestond en vanavond is Chrome dan te downloaden via http://gears.google.com/chrome

Wat is er zo speciaal aan Chrome?
Dat staat heel erg uitgebreid vertelt in een stripverhaal van zo'n 40 pagina's wat te vinden is op http://blogoscoped.com/google-chrome/

De meest in het oog springende verschillen met bestaande browsers:

- Elke tab draait in een eigen proces. Dit heeft heel veel voordelen mbt geheugengebruik en veiligheid. In het stripverhaal wordt dat uitgebreid uitgelegd.

- Javascript draait in een virtuele omgeving waarbij o.a. de code direct gecompilled wordt (ipv eerst geintepreteerd door de webbrowser). Dit geeft een zeer merkbare snelheidswinst op: Chrome is razendsnel in vergelijking met IE7/8 en FireFox.

- Ook alle plugins draaien in een apart proces. Per ongeluk een verkeerde plugin installeren kan niet eens zo heel veel kwaad meer, enkel het betreffende tabblad kan er door worden aangetast. Tabblad sluiten en probleem is weg.

Kortom: zeker het proberen waard. Ik speel er nu een paar minuten mee en ben erg onder de indruk.

Keyboard not found, press F1 to continue...
Fatal Mind Bericht Geplaatst op 02-09-2008 Reageer met quote
Moderator
Lijk me meer iets voor computer cafe, dus ffies verplaats lol,

Maar het ziet er leuk is, ga het binnenkort ook maar eens bekijken. Google heeft over het algemeen erg mooie software die ook erg mooi werkt.

Image
vosManz Bericht Geplaatst op 03-09-2008 Reageer met quote
Technische man
Ik heb het zojuist geinstalleerd, en nu voor ongeveer een uurtje normaal gebruikt. Hieronder mijn conclusie na dit uurtje :P

renevanh schreef:
- Elke tab draait in een eigen proces. Dit heeft heel veel voordelen mbt geheugengebruik en veiligheid. In het stripverhaal wordt dat uitgebreid uitgelegd.

Met dit punt willen ze vooral punten scoren, en dan blijkt dat je de gehele browser kunt crashen met slechts een verkeerde url :x Type maar eens 'about:%'in je adresbalk.. Krijg je meteen 'O jee! Google Chrome is vastgelopen. Nu herstarten?'. Als ik die melding nog even laat staan (tijdens het typen van dit bericht :P) krijg ik vervolgens ook nog eens een Application Error voor Chrome van Windows. Je bent dan niet alleen je tabblad kwijt, en zelfs niet enkel je venster, maar alle chrome vensters crashen.. Ik weet het, het is nog een beta, maar als dit een van je belangrijkste punten is vindt ik dit toch wel een erg kwalijke bug!

Javascript is inderdaad goed snel in Chrome, zojuist een benchmark uitgevoerd in IE7, firefox, opera, safari, en chorme. Chrome is daarbij de winnaar, maar wel op de voet gevolgd door safari. Over de benchmark doet Safari 280 ms, en chrome 267 ms. Bijna verwaarloosbaar verschil maargoed. De andere browsers doen er een paar keer langer over.

Verder vindt ik niet erg fijn werken.. Ik heb hem op mijn servertje geinstalleerd via remote desktop, en mijn eerste ergernis is dat de tabbladen te hoog zitten. Je kan ze niet aanklikken omdat het uitklapvenstertje van RDP ervoor zit. Voor de meeste gebruikers niet erg, maar nu mis ik de titel-balk dus wel erg :P

Verder vindt ik dat je véél te weinig kunt instellen. Misschien komt dat nog in volgende releases, maar nu is het voor mij echt een reden de browser niet te gebruiken. Zo kan ik nergens in de opties vinden waar je de suggesties/geschiedenis/zoeken kan uitschakelen. In de adresbalk wil ik adressen typen, daarom is het een adresbalk. Daar heb ik geen suggesties/geschiedenis/zoeken voor nodig.

Ook kan je nergens instellen welk programma je wilt gebruiken om de bron weer te geven. Nu zit er wel een code-viewer in, maar een beetje programmeur kan niet zonder z'n voorkeurs-editor. En laat die groep mensen volgens mij nou net de bron-weergeven functie het meest te gebruiken.

Verder krijg je geen melding wanneer je meerdere tabbladen open hebt staan, en de browser sluit. Nu is er wel de optie om de tabbladen van de vorige sessie te herstellen, maar daar heb ik alleen behoefte aan als ik een tabblad per ongeluk sluit of na een crash ofzo.. Nu niet van toepassing dus.

Daarnaast mis ik nog erg veel instellingen en opties, die voor mij juist erg belangrijk zijn in de keuze van een browser. Een paar voorbeelden die ik de eerste 10 minuten tegenkwam: afdrukvoorbeeld, zoom (kan wel met ctrl+scrollen, maar dat weet de gemiddelde n00b gebruiker niet), paginacodering, paginaeigenschappen, volledig scherm, en zeer zeker de statusbalk (en de mouseover onderin de hoek die je krijgt als je muis over een link gaat noem ik geen statusbalk).

Ik zie overigens net dat Chrome met 1 tabblad in totaal (met 3 processen) 65 mb geheugen gebruikt, waarbij één van deze chrome processen ook nog eens constant tussen de 5 en 10% van mijn cpu vraagt, terwijl er toch echt maar een erg simpele website opstaat. IE7 gebruikt bij mij op dit moment voor 2 tabbladen (1 niewsbrief, en 1 hotmail, wat dus een stuk zwaarder is dan de simpele website in Chrome) slechts 22 mb, en 0% cpu.. Lijkt me toch wel een groot verschil, hoewel ik niet weet of dat bij veel meer vensters/tabbladen nog steeds een groot verschil zal zijn.

Als laatste: ik heb er een hekel aan als programma's kleine onzin-programma's installeren en constant uitvoeren. Ik heb tijdens de installatie nadrukkelijk aangegeven dat ik geen gebruik wil maken van google update, en wat vindt ik in mijn proceslijst en opstartlijst: juist, Google Update.

Al met al is Chrome voor mij nog lang geen volwaardige browser. Het is nog maar een beta, dus misschien is de final stukken beter, maar op dit moment zeg ik hard: nee, bedankt. Ik ga weer terug naar mijn IE :)

::: vosManz :::
Mr_JoJo Bericht Geplaatst op 04-09-2008 Reageer met quote
Genie
ik mis de goede zoom functie van iexplorer 7

Vergoofin der flicke stoobin mit der brk-brk
yubetcha!
Image
Nieuw onderwerpNieuw antwoord   

Forum » Computer-Café » Google Chrome