Computergenie.nl    

Computergenie.nl
  Registreer!
  Registreer
Homepage
Home
Top 10
Top 10
Forum
Forum
Prijsindex
Prijsindex
Nieuws
Nieuws
Downloads
Downloads
Hulp & Uitleg
Hulp & Uitleg
Uitgebreid zoeken

Zoeken •  Gebruikerslijst  •  Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Ben je al lid?  Log in! 
Ben je al lid?  Log in!
Kies uw onderwerp:
Computer-Café
Knowledge Base
Hardware
Software
Internet & netwerken
Games
Scripten & programmeren
Digitale fotografie & video
Multimedia
GSM & mobile
Sitecheck & links
Officiële mededelingen
Feedback
ISL Light
Aanbiedingen
Markt-plaats
Hulp & Uitleg

Sponsors:

Cloud VPS

Relaties:

PC Beveiliger
Forum » Computer-Café » Fitna - The Movie
Fitna - The Movie

Nieuw onderwerpNieuw antwoord
vosManz Bericht Geplaatst op 27-03-2008 Reageer met quote
Technische man
Geert Wilders heeft vanavond zijn film Fitna op het internet gezet. Enkele mirrors, en een reactie van Wilders staan op de volgende nieuwspagina:
http://frontpage.fok.nl/nieuws/89769

Nu mijn vraag: wat vinden jullie ervan, en wat vinden jullie van alle ophef rond de film?

Ik vind dat Wilders zijn punt erg goed duidelijk heeft gemaakt. (hoewel ik hier niet alle moslims over een kam wil scheren uiteraard) De ophef die al voor de film ontstond, geeft naar mijn mening al aan dat Wilders op veel punten gelijk heeft. Hoe kun je nu dreigementen uiten, een klacht indienen tegen een 'beledigende film', die nog niemand heeft gezien?

Op bovenstaande nieuwslink staan de reacties van een hoogleraar islamkunde en een islamitische organisatie. Beide geven nu aan dat de film helemaal niet beledigend voor moslims kan zijn. Als alle moslims, en overigens ook alle andere mensen, nu gewoon gewacht hadden tot de film uitkwam, was al die ophef nergens voor nodig geweest.

Wat ik ook vreemd vindt, zijn de eerste berichten met reacties die nu verschijnen:
http://frontpage.fok.nl/nieuws/89776
Wederom een aangifte tegen de film. Hoewel deze helemaal niet zo beledigend blijkt te zijn, toch de volgende uitspraak: "Ik heb aangifte gedaan omdat ik vind dat dit niet bijdraagt aan een vreedzame samenleving". Volgens mij geeft de film gewoon de mening van Wilders neer, wat in Nederland niet verboden is. Als iemand zich daar zo aan kan storen, dat de veiligheid hierdoor in gevaar komt, moet je naar mijn mening in een land gaan wonen waar je geen eigen mening mag hebben.

http://frontpage.fok.nl/nieuws/89777
Film Wilders mislukt. Persoonlijk vindt ik het erg laf van de Nederlandse politiek om dit te zeggen. Eerst zegt men dat Wilders op moet letten met wat hij in de film zet, om de veiligheid van Nederlanders niet in het geding te brengen. Nu blijkt dat dat redelijk gelukt is, is het toch wederom niet goed :?

http://frontpage.fok.nl/nieuws/89775
Een quote uit dit nieuwsbericht van iemand die denkt dat de heftige reacties komen uit de Arabische wereld: "Daar is al lang veel oproer over de film. Het gaat nu niet meer over de inhoud van de film. Er is sprake van een Pavlov-reactie". Nu de inhoud van de film mee blijkt te vallen, waar maak je je dan nog druk om?? Volgens mij bevestigt dit alleen maar wat Wilders duidelijk wil maken..

http://frontpage.fok.nl/nieuws/89774
"Niet godsdienst zou het probleem zijn, maar de extremisten die godsdienst misbruiken voor andere doeleinden." Volgens mij laat Wilders in zijn film juist zien dat de koran bij kan dragen aan dit extremisme. Verder vindt ik het onzin, en wederom laf, dat Balkenende de film laat onderzoeken op strafbare feiten. Nu blijkt dat niemand zich beledigt hoeft te voelen, is daar toch helemaal geen aanleiding voor? Verder lijkt de film mij eerder een opsomming van feiten/nieuwsberichten/enz, wat dus allemaal al bekend materiaal was.

Maargoed, tot zover mijn mening. Graag ook jullie mening hierover :)

::: vosManz :::
renevanh Bericht Geplaatst op 28-03-2008 Reageer met quote
Beheerder
Ten eerste ben ik het absoluut niet eens met Wilders.

Quote:

Wilders stelt dat het "geen provocatie is, maar een harde werkelijkheid. De islam is een gevaar voor de vrijheid van Nederland op de langere termijn. Het is vijf voor twaalf".

Dat hele vijf voor twaalf verhaal is pure onzin en bangmakerij.
Er zijn mensen die roepen dat Nederland over 25 jaar een islamitische staat is doordat er steeds meer moslims het land binnen komen, maar als je alleen al naar immigratiecijfers kijkt zie je dat de toename van moslims in Nederland jaarlijks op een paar procent (3.nogwat) komt. In vergelijking: in de jaren van de gastarbeiders was die stijging ongeveer 5,50%.

De enige reden dat het "vijf voor twaalf" zou zijn is omdat er mensen als Wilders rondlopen die de vrijheid van meningsuiting gebruiken om mensen met een ander geloof te provoceren, beledigen of discrimineren (en vervolgens tonnen aan belastinggeld mogen gebruiken voor persoonlijke beveiliging).

Afgelopen week was er een demonstratie op De Dam in Amsterdam (Nederland bekend kleur). Een man had verschillende uitsprake van Wilders bij elkaar gezocht en op een bord geplakt, maar in plaats van "Islam" en "Islamitisch" had hij "Jodendom" en "Joods" op het bord gezet.
Deze man is om die reden gearresteerd... Wilders niet. Wat is dan toch het verschil?
Omdat we 60 jaar geleden een holocaust hebben meegemaakt die tegen het Jodendom gericht was mag tegenover het Jodendom en de joden geen discriminerend gedrag vertoont worden, maar tegen de moslims wel? Moeten er eerst miljoenen onschuldige moslims afgeslacht worden voordat dat ook 'verboden' wordt? Ik zie het verschil tussen verschillende godsdiensten niet, ik snap niet waarom je de Islam (en trouwens alle andere godsdientsten) wel mag bekritiseren en beledigen, maar je direct gearresteerd wordt als je dat bij het Jodendom doet. We weten wat de gevolgen kunnen zijn, moeten we die nou echt eerst meemaken?
Volgens de grondwet mogen we niet discrimineren op grond van o.a. geloof en dat telt wat mij betreft voor alle geloven (ben zelf overtuigd atheist trouwens).

De enige manier waarop onze samenleving in stand kan blijven of zelfs kan blijven groeien is door iedereen gelijk te behandelen, ongeacht huidskleur, geloof of afkomst (dat is notabene Artikel 1 van de grondwet). Alleen op die manier kun je onbegrip wegnemen, wat leid tot een afname van haat en wraakgevoelens, wat leid tot een afname van de dreigingen en wat dus leid tot een veiligere, stabielere en vooral solidaire samenleving.

Ik weet niet waar Wilders op uit is en ik weet ook niet waarom er zo'n enorme ophef is geweest over Fitna (heb hem nog niet gezien en weet ook niet of ik dat wil), maar ik weet wel dat dit niet de manier is om met elkaar samen te leven.
We maken elkaar bang voor elkaar. We maken elkaar bang voor terrorisme. Terrorisme is angst zaaien. Bottom line: we maken elkaar bang voor angst.

Kortom:
- Problemen in het midden oosten oplossen om de verhouding moslims - christenen recht te trekken.
- Vrijheid van meningsuiting beperken tot "Je mag alles zeggen zolang je er geen geloven of gelovigen mee beledigd".
- Mensen die denken dat we bedreigd worden door de Islam op een effectieve manier duidelijk maken dat dat niet het geval is (tip: ook Islamieten hebben gevoel voor humor).

Keyboard not found, press F1 to continue...
vosManz Bericht Geplaatst op 28-03-2008 Reageer met quote
Technische man
renevanh schreef:
Ik weet niet waar Wilders op uit is en ik weet ook niet waarom er zo'n enorme ophef is geweest over Fitna (heb hem nog niet gezien en weet ook niet of ik dat wil), maar ik weet wel dat dit niet de manier is om met elkaar samen te leven.
We maken elkaar bang voor elkaar. We maken elkaar bang voor terrorisme. Terrorisme is angst zaaien. Bottom line: we maken elkaar bang voor angst.

Als je het mij vraagt is Wilders erop uit mensen te laten zien wat een geloof voor problemen kan veroorzaken, zonder dat er ook maar iets aan de hand is. De ophef over de film was, vooral in islamitische landen, enorm groot. En dat terwijl geen mens wist wat er in de film te zien zou zijn. Ook al was de film een 1 april grap geweest, dan had Wilders dat punt al duidelijk gemaakt. Overigens kan ik je aanraden de film te bekijken. Als je niet wil hoeft dat natuurlijk niet, maar het beledigende karakter waar eerst voor gevreesd werd is naar mijn mening niet aanwezig. Het is meer een opsomming van nieuwsberichten die de meeste mensen al eens gezien hebben.

Overigens kwam ik zojuist dit filmpje op youtube tegen: http://www.youtube.com/watch?v=Tqib287P-vk
Mijn eerste mening is dan: Grappig, maar dat was het ook wel. Vooral als je vervolgens de andere filmpjes van dezelfde maker kijkt, merk je al snel dat het voor de grap gemaakt is, en er geen kwade bedoelingen in het spel zijn.
Vervolgens kijk je bij de grote hoeveelheid comments, en zie je dat de maker al een x aantal keer met de dood bedreigd is, alleen al omdat hij de koran iets te hard op tafel legt.

Als je het mij vraagt is dat niet goed. Ik ben het zeker met renevanh eens dat we gewoon respect voor elkaar moeten hebben. Maar met de dood bedreigd worden omdat je een boek ietswat hard op een tafel legt (want meer is het naar mijn mening niet) vindt ik toch echt te ver gaan. Een grapje op zijn tijd moet kunnen vind ik, ook als dat tussen verschillende geloven gebeurt. Wel moet dan duidelijk zijn dat het een grapje is, en dat lijkt me hier zeker het geval.

Overigens bestaat er al jaren een antisemitische film, welke in Nederlandse moskeeën verkocht werd. Over die film is echter nooit ophef ontstaan, terwijl die dichter op het randje van de wet zat dan Fitna. Volgens het nieuwsbericht komen er zelfs passages in voor die wettelijk verboden zijn. Het nieuwsbericht: http://frontpage.fok.nl/nieuws/55142

Nou ben ik het met die film ook niet eens, maar in dat nieuwsbericht zegt de NIF dat ze geen reden zien de film niet meer te verkopen. Nu er ineens een anti-islamitische film komt, is dat voor de NIF ineens reden om de film te laten verbieden voordat iemand weet waar deze over gaat. Sorry hoor, maar dat gaat mij te ver. En het getuigt ook niet voor respect voor het andere geloof. (van beide kanten overigens)

Maargoed. De meeste moslims die ik ken zijn allemaal goede, aardige mensen. Jammer dat een aantal extremisten het dan voor de rest moeten verpesten, en dat hierdoor zo'n beetje alle moslims in een hokje gezet worden..

::: vosManz :::
lucia Bericht Geplaatst op 28-03-2008 Reageer met quote
Beginnend lid
Tegen mij heeft enkele jaren geleden een collaga gezegd "Wij veel kindjes maken, wij straks de baas over jullie".

Mijn antwoord "Is dat de dank dat wij jullie hier hebben laten wonen en werken? Heb ik je ooit hier op het werk dwars gelegen en gediscrimineerd?"

Mr_JoJo Bericht Geplaatst op 28-03-2008 Reageer met quote
Genie
renevanh schreef:
Ten eerste ben ik het absoluut niet eens met Wilders.

[
Kortom:
- Problemen in het midden oosten oplossen om de verhouding moslims - christenen recht te trekken.
- Vrijheid van meningsuiting beperken tot "Je mag alles zeggen zolang je er geen geloven of gelovigen mee beledigd".
- Mensen die denken dat we bedreigd worden door de Islam op een effectieve manier duidelijk maken dat dat niet het geval is (tip: ook Islamieten hebben gevoel voor humor).

Dat de film van Wilders een heel eenzijdig en generaliserend beeld schets van Moslims, daar kunnen we het toch wel met elkaar over eens zijn.

Je kunt niet een paar incidenten bij elkaar zetten en dan zeggen, dit is de islaam.

Die film die hij gemaakt heeft zou je ook kunnen maken over welke andere stroming dan ook. Een film maken over de gruweldaden van de amerikanen in irak en dan zeggen. Dit zijn de amerikanen en we moeten bang voor ze zijn. Tja, dat het zo niet werk, lijkt me logisch.

Maar @renevanh

Er is een ding waar ik het zeer mee oneens ben, namelijk dat jij zegt dat :

Quote:

Je kan en mag naar mijn mening, de godsdienstige overtuigingen niet meer bescherming bieden/ anders behandelen dan andere overtuigingen.

Elke mening, overtuiging behoort gelijk te worden behandelt.

Dat de mening van de een als belediging kan worden opgevat door een ander. Dat is nu eenmaal onvermijdelijk de praktijk.

Dat moeten we accepteren.

Als jij beledigen wilt verbieden door de wet, dat zouden we de bijbel en koran moeten verbieden. Omdat daar teksten in staan die ik persoonlijk als zeer beledigend ervaar.

Dus aub geen disciminatie door religies boven andere stromingen/meningen te zetten. We zijn allemaal gelijkwaardig in dat opzicht vind ik.

:wink:

Vergoofin der flicke stoobin mit der brk-brk
yubetcha!
Image
renevanh Bericht Geplaatst op 28-03-2008 Reageer met quote
Beheerder
vosManz schreef:

Ik ben het zeker met renevanh eens dat we gewoon respect voor elkaar moeten hebben. Maar met de dood bedreigd worden omdat je een boek ietswat hard op een tafel legt (want meer is het naar mijn mening niet) vindt ik toch echt te ver gaan.

Dat 'respect' moet natuurlijk van beide kanten komen, maar door eenzijdig meer respect te gaan tonen zal een/de andere partij dat vanzelf ook gaan doen. Het probleem is dat iedereen eerst respect wil krijgen voordat het gegeven wordt, maar zo werkt respect niet.

Mr_JoJo schreef:

Je kunt niet een paar incidenten bij elkaar zetten en dan zeggen, dit is de islaam.

Ik denk dat je sowieso een geloof niet aan de hand van incidenten kan beschrijven, dat lukt je ook niet met het christendom (hoewel... het draait allemaal om dat incident 2000 jaar geleden... :P )

Keyboard not found, press F1 to continue...
Mr_JoJo Bericht Geplaatst op 28-03-2008 Reageer met quote
Genie
ik vraag me wel af , in hoeverre "respect" de kern is waar het hier om draait. diegene die de film van hirsi, de deense cartoons, de wilders film en de kunst van Soorah Hera willen tegenhouden. hebben die mensen respect voor de westerse normen van vrijheid van meningsuiting?

Vergoofin der flicke stoobin mit der brk-brk
yubetcha!
Image
Nieuw onderwerpNieuw antwoord   

Forum » Computer-Café » Fitna - The Movie