Computergenie.nl    

Computergenie.nl
  Registreer!
  Registreer
Homepage
Home
Top 10
Top 10
Forum
Forum
Prijsindex
Prijsindex
Nieuws
Nieuws
Downloads
Downloads
Hulp & Uitleg
Hulp & Uitleg
Uitgebreid zoeken

Zoeken •  Gebruikerslijst  •  Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privť berichten te bekijken  •  Ben je al lid?  Log in! 
Ben je al lid?  Log in!
Kies uw onderwerp:
Computer-Cafť
Knowledge Base
Hardware
Software
Internet & netwerken
Games
Scripten & programmeren
Digitale fotografie & video
Multimedia
GSM & mobile
Sitecheck & links
OfficiŽle mededelingen
Feedback
ISL Light
Aanbiedingen
Markt-plaats
Hulp & Uitleg

Sponsors:

Cloud VPS

Relaties:

PC Beveiliger
Forum » Knowledge Base » eSATA misbruiken
eSATA misbruiken

Nieuw onderwerpNieuw antwoord
renevanh Bericht Geplaatst op 29-07-2007 Reageer met quote
Beheerder
Sinds de PC bestaat zijn er tal van mogelijkheden om externe apparaten aan te sluiten. Vroeger ging dat via COM poorten, later via ethernet, USB en Firewire, en nu hebben we zelfs al eSATA, wat voor External SATA staat.

Deze is veel sneller dan Firewire, maar toch niet zo snel als een interne SATA aansluiting. Gelukkig is er altijd wel een manier om dat te misbruiken... (A)

Bij verschillende eSATA apparaten (in mijn geval een Coolermaster Xcraft RX-3SB externe HDD behuizing) wordt een simpele male-female connector meegeleverd die je in je PC kan zetten, en dus aan de eSATA connector op je moederbord kan koppelen. Het wordt echter leuker als je die aan een gewone SATA connector zet. Je externe HDD werkt dan als een interne HDD, met dus een 3GB/s snelheid.

Nu heeft het wel wat nadelen. Zo moet je externe schijf wel aan staan als je de PC boot, en hotswapable is er niet bij (uit kan wel, aan niet, dan herkend Windows hem niet), en als je hem niet hebt aangesloten kan je BIOS gaan piepen over je SATA schijf die niet te vinden is.

Gelukkig zijn deze nadeeltje overkombaar, en is het een erg handig geintje als je een 120GB harde schijf wil backuppen...

En hoe kwam ik hier dan weer achter? Naja, ik heb geen eSATA op m'n moederbord zitten... :P

Keyboard not found, press F1 to continue...
Nieuw onderwerpNieuw antwoord   

Forum » Knowledge Base » eSATA misbruiken